Perspectief, nr 2, juni 2018

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 137 Zo’n zestig voetbalvelden ofwel 30 hectare bezet deWaalhaven Group dagelijks met lege containers. Het is de core business van de in 1985 opgerichte onderneming, een van de laatste familiebedrijven in de Rotterdamse haven en een van de initiatiefnemers van de Shipping Club Feyenoord. ,,We delen de Rotterdamse mentaliteit,’’ zegt Jan Overdevest, sinds begin jaren 90 werkzaam bij het door zijn schoonvader opgerichte bedrijf. Anno 2017 is het 24/7 een komen en gaan van lege containers aan deWaalhaven en vanaf 2018 ook op de Maasvlakte. ,,Sinds dit jaar draaien we dag en nacht. Er is met name groeiende vraag vanuit de binnenvaart die zijn marktaandeel in het containervervoer ziet toenemen. Als een branche die oog heeft voor duurzaamheid en werkt aan nog zuiniger schepen is de verwachting dat vervoer over water de toekomst heeft. Het is logisch dat de Waalhaven Group dan zijn service uitbreidt,’’ aldus Jan Overdevest. Per jaar bereiken ongeveer een half miljoen containers de Rotterdamse kade, waarvan de helft leeg. ,,Dat vraagt een enorme logistiek met de huidige generatie schepen die met 20.000 TEU komen binnenvaren. Er is 15.000 hectare nodig om die containermassa kwijt te kunnen. DeWaalhaven Group zorgt dat die ruimte er is.” Behalve opslag regelt de onderneming ook het ont- en begassen van containers, douaneformaliteiten, onderhoud en reiniging. Vanaf volgend jaar wordt die service uitgebreid naar het terrein van de deep- sea Euromax Terminal Rotterdam op de Maasvlakte. ,,We hebben daartoe met ECT Euromax en Smith- Holland de krachten gebundeld. Enerzijds ommeer service te kunnen bieden aan opdrachtgevers, anderzijds om nieuwe klanten binnen te halen. Er is veel vraag naar deze dienstverlening omdat tijdwinst een belangrijke factor is.” De containers worden er ter plekke schoongemaakt en geïnspecteerd en waar nodig gerepareerd. ,,Je wilt niet weten wat stormmet containers doet. Soms komen ze als een ingedeukt blikje binnen.” Dat rederijen het werk graag in Rotterdam laten uitvoeren, is volgens Jan Overdevest logisch: ,,We hebben een goede naam en staan erom bekend mee te denken met onze klanten. Zij willen graag snel verder. Waalhaven Group doet er alles aan om hen daarbij te helpen. Dat de kosten daarvoor in de Rotterdamse haven lager zijn dan bijvoorbeeld in Scandinavië maakt het voor de reder extra aantrekkelijk om ons in te schakelen. We verwachten dat de samenwerking met de deep- sea Terminal ECT Euromax een groot succes gaat worden.” Waalhaven Group met zijn 200 werknemers werkt samen met grote rederijen en leasemaatschappijen. Met meer concentratie in de markt, worden de partijen steeds groter. Om die schaalvergroting het hoofd te kunnen bieden, ging de onderneming in 2010 een fusie aan met een groot collega-bedrijf. ,,Als de klanten groter worden, moet je meegroeien. Daarom zijn we altijd blijven investeren.” In de steigers voor de komende jaren staat in Limburg een railterminal die in samenwerking met VDL Nedcar gebouwd zal gaan worden. ,,Daarmee kunnen we treinverbindingen gaan realiseren richting Italië en Oost-Europa, maar ook naar de zeehavens. We hopen in 2018 stappen in te gaan ondernemen, zodat de terminal er in 2020 staat.” ADVERTORIAL WaalhavenWest Zijde 62, 3089 KR Rotterdam  088 - 944 0081  info@waalhaven-group.nl  www.waalhaven-group.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=