Perspectief, VASF, juli 2019

141 PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. FEYENOORD CITY IN DE MEDIA Het is een hartenwens van de plannenmakers van Feyenoord City: zoveel mogelijk supporters met het openbaar vervoer naar het toekomstige stadion aan de Nieuwe Maas laten komen, en zo min mogelijk met de auto. Dat resulteert inmiddels niet alleen meer in dikke rapporten over verkeer en vervoer op Zuid, maar ook in gedetailleerde impressies van nieuwe bus-en treinstations op Zuid. Uit de koker van architectenbureau OMA. MARCEL POTTERS 20-06-19 Eén ervan toont de toekomstige ‘busstop‘ aan de kant van de stad, gezien vanuit het Mallegatpark in Feijenoord. Tientallen bussen staan in slagorde opgesteld, met op de achtergrond de kersverse voetbaltempel, die bijna de hele horizon vult. ,,We maken drie van dit soort voorzieningen’’, zegt architect David Gianotten. ,,Eén onder de Strip (verbinding tussen het nieuwe stadion en de Kuip - red.), één in de Mallegatpark en één aan de Olympiaweg. De afgebeelde plek is waar de bussen vanuit de stad zich verzamelen.’’ Dat OMA nu buiten de lijntjes van het stadion zelf kleurt, heeft te maken met het feit dat Gianotten en zijn collega's ook verantwoordelijk zijn voor het hele masterplan Feyenoord City, inclusief dus alle ontwikkelingen rondom het nieuwe stadion en de huidige Kuip. Er zal vanaf de openingsdatum in voorjaar 2024 veel busverkeer in het gebied zijn: vanuit de stad, maar óók vanaf allerlei park&rides in de omgeving. ,,Zo word je voor de deur van het stadion afgezet. Je hoeft alleen de trap nog maar op.’’ BESTEMMING De locatie wordt multifunctioneel, benadrukt hij. ,,Je ziet dat het terrein onder de bussen een speciale kleur heeft. Dit is gewoon een sportveld. Op het moment dat het stadion niet wordt gebruikt voor events heeft deze bushalte een sportieve bestemming. Dat dubbele gebruik zie je op veel meer plaatsen in Feyenoord City.’’ De andere impressie toont een eerste opzet van het NS-station dat op de huidige plek van Station Stadion moet komen. ‘Feyenoord City‘ is met grote letters op de top van het belendende complex te lezen. ,,Daarover zijn volop gesprekken met de NS en zij hebben dat al in hun langetermijnplanning opgenomen. Ze gaan nog zorgen voor een overkapping, dus in de toekomst zullen er nog veranderingen komen. Het wordt alleen maar mooier.’’ Overigens komt er in dit gebied ook een zogenoemde overkluizing van het spoor; de schotel (‘concours‘) rond het stadion wordt doorgetrokken over de rails heen en hecht zo verschillende delen van Zuid aan elkaar. De beoogde bouwers van het nieuwe stadion, ofwel BAM en Besix (‘De Nieuwe Ploeg‘), zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit onderdeel van Feyenoord City. In september moet het ontwerp van het nieuwe stadion klaar zijn en zal de bouwaanvraag worden ingediend. MET HET OPENBAAR VERVOER NAAR HET TOEKOMSTIGE STADION © OMA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=