Perspectief, VASF, oktober 2020
PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 15 EVEN VOORSTELLEN Uiteraard kunnen we Madurodam niet uit dit interviewweglaten. De Haagse attractie is bij vrijwel elke Nederlander bekend en vele miljoenen toeristen uit binnen- en buitenland bezochten de ‘miniatuurstad’. Wie ooit een bezoek bracht aan Madurodam, zag dat het Philips Stadion was nagebouwd en niet De Kuip, terwijl duizenden houders van een Rotterdampas jaarlijks de attractie bezoeken. Hoeveel vragen heeft u daar in de loop der jaren over gehad en wat was dan uw antwoord? Om heel eerlijk te zijn, viel het aantal vragen over het plaatsen van De Kuip in Madurodam op de vingers van een hand te tellen. Misschien heeft het ermee te maken dat ik me in mijn 10 jaar Madurodam vooral heb gericht op het creëren van andere, eigentijdse vormen van beleving als toevoeging op de tradi- tionele miniaturen. In de Rotterdamse topattractie Miniworld Rotterdam staat wel een schaalmodel van De Kuip en is ook het Kasteel van Sparta te zien. Wat vindt u van die versie van het Stadion Feyenoord waar je ook voor 5 euro ‘je eigen stoeltje’ kunt kopen waarna men een poppetje op dat stoeltje plaatst voor de komende jaren? Dat is hartstikke leuk natuurlijk. Hoe meer mensen geïnspireerd en verleid worden om De Kuip een keer of weer een keer in het echt te bezoeken, hoe beter. Mensen maken vaak een vergelijking met eerdere banen als het gaat om meningsvorming. Van algemeen directeur van Madurodam naar commercieel directeur van Feyenoord is op zich niet zo opmerkelijk. Waar ziet u de verschillen en overeenkomsten? Voordat ik bij Madurodam in dienst trad, was ik commercieel directeur van de Nederlandse Staatsloterij. Gaming, dagattracties en nu de sportwereld: de rode draad in mijn loopbaan is dat ik al- tijd aan de vermaakskant heb gewerkt. Het succes van de betrokken bedrijven is gebaat bij het bereiken en aantrek- ken van zoveel mogelijk mensen. En ze vervolgens aan je binden. En het gaat om oerhollandse merken met een rijke historie die moeten zorgen dat ze rele- vant blijven voor nieuwe generaties. In eerdere interviews rond uw aanstelling kwam het supporterschap al aan de orde. Is het niet een valkuil als je, net als Mark Koevermans, als groot fan opeens leiding moet gaan geven aan tal van afdelingen die het in deze coronatijd moeilijk hebben. Oftewel, loop je niet de kans om te veel te willen doen in belang van je grote voetballiefde? Ik geloof niet dat je ooit teveel kan doen om te zorgen dat je organisatie succesvol wordt. De uitdaging – zeker bij commerciële teams – is te zorgen dat je binnen de coronabeperkingen
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=