Perspectief, VASF, oktober 2020
PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 17 invulling geeft aan effectief samen- werken. Juist in de spontane interacties tussen mensen ontstaan vaak ideeën en oplossingen. Bij een koffie-automaat vraag je gemakkelijker aan een collega “hoe kijk jij hier tegen aan?”. Voor dat soort terloopse impulsen is Microsoft Teams of ZOOM geen alternatief. Dus proberen we toch zoveel mogelijk con- tactmomenten te organiseren. Blijft er dan nog tijd genoeg over om bijvoorbeeld een dagattractie als Madurodam ter ontspanning te bezoeken? Ik ben in juni nog een keer met m’n dochter naar De Efteling geweest. Dat was weer heel erg leuk. Na 10 jaar dag in dag uit met attractieparken bezig te zijn geweest, kan ik nu ook best even zonder. De Kuip, wat heeft u met dit stadion? Nagenoeg al mijn Feyenoord- herinneringen zijn verbonden met De Kuip. Onze oud-oom, Frans Barzilay, heeft een enorme historie met dit sta- dion. Zijn opa Jacques Barzilay zorgde in de jaren ’20 van de vorige eeuw dat Feyenoord aan de Kromme Zandweg kon gaan voetballen. Hij stond in 1937 in de erehaag bij de opening van het stadion. En mocht tijdens het 75-jarig bestaan in 2012 met z’n 86 jaar de aftrap nemen. Ik ben veertig jaar lang met hem en mijn vader naar dit stadion gegaan. Vanaf welke leeftijd komt u in dit stadion en wat weet u nog van de eerste wedstrijden? Ik denk dat ik ergens tussen de zes en de acht jaar was. Mijn vader namme mee naar het Rotterdam AD toernooi. We versloegen in dat toernooi geregeld hele gerenommeerde tegenstanders. Als kleine jongen leek het kampioen- schap dan nog slechts een formaliteit. Welke spelers zag u het liefst in De Kuip, oftewel wat waren in al die jaren uw favorieten en waarom? Namen die spontaan bij me opko- men: Peter Houtman, Joszef Kiprich, Bonaventure Kalou, John Guidetti en Dirk Kuyt. Waarom? Tsja… doelpunten. Als u als supporter om u heen kijkt, waar ziet u verbeterpunten die nog de komende jaren uitgevoerd zouden kunnen gaan worden? Ik vond het muntjessysteem in De Kuip altijd gedoe en eindigde ook altijd met een aantal waar je net niks meer mee kon. Ik zou dat tegoed liever in m’n telefoon hebben zitten. Ik denk dat er op de wedstrijddag meer vermaak in en om het stadion zou mogen plaatsvinden. Zolang we geen grote schermen in het stadion hebben, zie ik ook kansen voor exclusieve mobiele content in het sta- dion waarbij je als supporter de replay van doelpunten en VAR-beslissingen kunt terugkijken maar bijvoorbeeld ook verlotingen van shirt, wedstrijdbal etc. kunt organiseren. Zelfde vraag, maar dan vanuit uw nieu- we functie als commercieel directeur? Om Feyenoord verder te laten groeien moeten we zoveel mogelijk mensen bereiken en zoveel mogelijk impact op mensen willen maken. En nieuwe generaties deelgenoot maken van het Feyenoord-gevoel. Er zijn zoveel prach- tige, tijdloze verhalen van en over deze club te vertellen. Met dat unieke gevoel en die verhalen binden we mensen aan ons, zowel in de directiekamers van bedrijven als in de huiskamers van supporters en natuurlijk in het stadion. Daarnaast hoop ik dat we met jong Feyenoord snel de Keuken Kampioen Divisie bereiken. En aan commercie de uitdaging om daar weer bedrijven aan te verbinden. Kunt u enkele voorbeelden noemen van zaken of onderwerpen die nu aanzienlijk worden bemoeilijkt vanwege alle beperkingen? Binnen de organisatie is het samenwer- ken sterieler en minder spontaan. Om met een gewaardeerde collega te spre- ken: “het Feyenoord-gevoel trek je niet door een laptop”. En in het stadion is de beleving natuurlijk een stuk minder. Spelen voor twee derde lege tribunes met supporters die niet mogen zingen en niet mogen juichen.. tsja… dat voelt toch anders. En voorbeelden van nieuwe mogelijkheden, zoals de optredens en lunch- en dinersessies? De Corona-beperkingen maken ook dat je creatief moet zijn op de vierkante (anderhalve) meter. Het zomerterras is een voorbeeld van een heel succesvol initiatief. Het stelde supporters in staat omweer even in De Kuip te kunnen EVEN VOORSTELLEN © PRO SHOTS / STANLEY GONTHA
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=