Perspectief, VASF, oktober 2020
PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 19 EVEN VOORSTELLEN zijn. En het was voor onze noodlijdende evenementen- en horeca-exploitatie een geweldige opsteker. En ook op digitaal vlak worden dingen die lang niet konden nu met stoom en kokend water gerealiseerd. Het zou mooi zijn als we op een gegeven moment op deze periode kunnen terugkijken en kunnen constateren dat we een aantal technische en wellicht ook mentale doorbraken hebben weten te realiseren waar we ook post-Corona nog plezier aan beleven. Zijn die bijeenkomsten trouwens succesvol verlopen, we lazen in de media alleen berichtgevingen over artiesten die sympathie voor een club uit de hoofdstad zouden hebben en beter niet konden komen, volgens sommige supporters. Het zomerterras was qua omzet een doorslaand succes. Nagenoeg iedere dag waren alle plaatsen bezet. De colle- ga’s die hier dag in dag uit hebben staan buffelen (vaak ook in de bloedhitte) verdienen een enorm compliment. Wat doet een commercieel directeur in coronatijd zoal? Zes dagen in de week doe ik m’n best om onze club succesvol te maken. En zoek ik met collega’s naar mogelijkheden om én vandaag al extra omzet te realiseren én de basis te leggen om in de toekomst nog veel meer geld voor en met de club te verdienen. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er uit? Geen dag is hetzelfde. Ik probeer én veel interactie met m’n collega’s te heb- ben én met zoveel mogelijk relaties van Feyenoord kennis te maken. En nieuwe relaties te leggen. Dus dat betekent veel koffie. En daarnaast zijn de Feyenoord Business Club-events weer gestart en daar probeer ik ook zoveel en vaak mogelijk bij te zijn. Feyenoord is in zee gegaan met TOTO als mouwsponsor. Velen hadden verwacht dat de club wel in zee zou gaan met een grote internationale speler als het gaat om het ‘gokken op uitslagen’, zoals in de meeste andere landen ook gebeurt. Waarom is bewust voor TOTO gekozen? TOTO is een prachtig merk en kwam met een aanbod dat we niet konden en wilden weigeren. We zijn enorm blij dat TOTO, in een voor de club financieel uitdagende tijd, deze samenwerking met ons is aangegaan. Daarbij komt dat zolang de kansspelmarkt niet open gaat voor buitenlandse aanbieders, er geen sprake is van legale alternatieve aanbieders. Waar liggen nog meer mogelijkheden om nieuwe bronnen aan te boren als het gaat om sponsoring? Die liggen binnen die bestaande partnerrelaties op verdieping en verbreding, bijvoorbeeld door speciale events en activaties. Nieuwe relaties kunnen worden gekoppeld aan nieuwe onderdelen en activiteiten zoals bij- voorbeeld een exclusieve partner voor de trainingskleding. Dat is in andere landen al vrij gebruikelijk. Daarnaast gaan de ontwikkelingen op media- en technologisch gebied zo enorm snel. Daar ontstaan continue nieuwe kansen. Ook internationaal. Kunt u aangeven welke vernieuwingen, aanpassingen, veranderingen u de afgelopen korte periode al hebt kunnen en mogen doorvoeren? Ik ben, ten tijde van dit interview, net 2,5 maand binnen. Ik investeer m’n tijd nu in het goed leren kennen van de organisatie, m’n collega’s, partners en relaties. Met wie werken we en hoe werken we? Ik wil snel leren dus stel heel veel vragen. En dat alleen al vraagt van iedereen omweer even heel scherp in de wedstrijd te gaan zitten. De herfst-winterperiode is het moment om met elkaar te evalueren waar we staan en nieuwe plannen te gaan maken. U kent stadioncommissaris Pieter Duisenberg vrij goed omdat hij voorzitter was van de Stichting Madurodam. U bent kort na elkaar in een nieuwe functie aangetreden. Hoe waardevol is het dat u elkaar binnen de poorten van De Kuip weer tegenkomt? Ik heb bijna tien jaar enorm goed en prettig met Pieter samengewerkt. Pieter is een kundige, integere, pro- fessionele bestuurder. Ik vind het een bijzonder toeval dat we – onafhankelijk van elkaar – een plekje bij onze club en in ons stadion hebben gekregen. Tot slot, wat verwacht u van komend voetbalseizoen? Mijn verwachtingen zijn altijd hoog gespannen. Ik wil zo snel mogelijk een tweede ster op dat rood witte shirt van ons. Dan helpt het om dit jaar kampioen te worden. Dus laten we daar voor gaan.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=