Perspectief, VASF, oktober 2020

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 35 BOEKBESPREKING Wat opvalt is meteen al de fraaie buitenkant met gouden letters en afbeelding van het stadion. Het voor- stukje, nog voor het voorwoord, van de makers is passend. ,,Een ode. Met veel liefde willen wij dit boek opdragen aan De Kuip. Het stadion dat ons zoveel heeft gegeven en dat nog steeds doet. Waarmee we lief en leed delen. Waar we grote triomfen vierden en door diepe dalen gingen. Waar generaties zijn grootgebracht. Daar waar het voelt als thuiskomen. Geen plek ter wereld is meer Feyenoord dan hier.” Wanneer je dit leest en de foto’s bekijkt, dan wens je opeens helemaal geen nieuw stadion meer. Maar dat is niet de gedachtegang van de bedenkers. Zij wilden gewoon graag een fraai boek produceren en zich niet in de strijd tussen nieuw- of verbouwmengen. ,,Wanneer De Kuip los gaat weet je direct ‘hier had je bij moeten zijn’. Het doet wat met je. Je wilt nooit meer anders, ook al snoept het rustig een aantal jaar van je leven af. Dit is het gevoel dat ouders willen doorgeven aan hun kinderen. Door hen de sfeer van dit levende stadion te laten ervaren. Te laten opsnuiven. Te leren koesteren. Dit zijn de momenten waarop nieuwe ge- neraties fans worden geboren. Voor het leven. Dit is niet zomaar een gebouw. Dit is het stadion waar wij zielsveel van zijn gaan houden.” En dat is terug te zien in de teksten en foto’s. De inhoudspagina verraadt al een indeling in zeven hoofdstukken met fraaie titels. Onze Kuip. Ga je mee naar het stadion. Naar de ploeg van rood en wit. Je zoekt een plaatsje in de zon. Kijk, ze komen op het veld. We houden van die club. Ik zag hem duizend keren. Zinnen uit bekende Feyenoordliederen als basis voor een hoofdstuk, het is ge- niaal bedacht. In het eerste hoofdstuk is geheel terecht een tekst gewijd aan de drie mannen die de aandeelhouders die gebruik maken van vak A, kennen van hun borstbeelden, overigens gemaakt DWANGBUIS 2.3 SUPPORTERSTUNNEL Desupporterstunnel isdeprijsdie isbetaaldvoordegrim- migheden inhetverleden.Daarhebbensommigesupporters hetzelfnaargemaakt.Voordatdezedwangbuisvoorettelijke miljoenenopzijnpotenwerdgehesen,moestenuitsupporters vanafhet treinstationdeoversteekmakennaarhetstadion. Datkondikwijlsalleenmetsteunvandemobieleeenheid,dat een looppadmoestvrijmakenoverhetvoorplein.Dwarsdoor deRotterdamseaanhang.AlsMozesdiedezeeopensplijt vooreenveiligedoortocht,metaanweerszijdededreigende sfeervanophopendwaterdatniets lieverwildanhetverloren terreinweer in tenemen. Alsofdeaanleidingextramoestwordenbenadrukt, isdebuis een foeilelijkontwerp.Praktischnutstaatduidelijkvoorop. Maarhetergste isnogdatdemooievrijeuitkijkoverhet voorplein–vanafdestoere trappenaandeCoenMoulijnweg –sindsdien tothetverledenbehoort. Supportersvanbezoekende clubshangendoorgaans hoogbovendemenigte ophetvoorplein. Ingeblikt ineentunnel,verweg vanenigcontactmetde buitenwereld.Verwegvan Feyenoordsupportersbovenal. Desupporterstunnel isdeprijsdie isbetaald voordegrimmigheden inhetverleden. 38 39 GA JEMEENAARDEKUIP GA JEMEENAARDEKUIP ICONISCHE LETTERS 2.4 STADIONNAAM Eennaamzosimplistischgekozen,dathetvanzelfbriljantwordt. Hoenoem jehetstadiondatopdegrensvandewijkFeijenoord wordtgebouwdendegelijknamigevoetbalclubalsvastebespe- lerkrijgt?Precies.Waaromverzoekenalshetantwoordonder jeneus ligt.Datdevolksmondhetstadionnadien tot ‘DeKuip’ heeftgedoopt, isopzichnietzovreemd.Metzijnovalevormkan jemoeilijkzeggendathetopeenblokkendoos lijkt.EnRotter- dammersnoemenhetbeestjegraagbijdenaam. Deoriginelenaam isbeeldbepalendvoorhetvoorplein.Promi- nentzichtbaarenquauitstralingaleven iconischalshetstadion zelf.Beidevormgegevenuitgehardstaalenvoorzienvanhet- zelfdestrakke lijnenspel.Alseen feilloosuitgevoerdeen-tweetje. Buitengewoon fotogeniekbovendien.Hiergeenneonlicht,kleur- rijkbestickerdespaanplaatofeenartistiek likjeverf,maareen metalen framemetbouten,moerenenstevige lasnaden.Alles DeKuipmagdaneengrotere naamsbekendheidgenieten, deoriginelenaamstaat inniet temissen lettersvoor hetstadiongeparkeerd: ‘stadionfeyenoord’ robuustenneergezetvoordeeeuwigheid.Vertrouwdhangend tussen tweepuntigepilarenenuitgevoerd inwitgeverfde letters dieooitsmettelooswaren,maar inde tijdzijnaangetastdoorde schoorstenenvanPernis. Hetstadionbord isalshetwareeenstilleven.Deschoonheidzit indedetails.Zostaande lettersklassiekgeschreven tussen twee metalen lijntjes.Alseenkeurige regel ineenschoolschrift. Ineen karakteristiekestijlbovendien.Tijdloos.Neemalleenalde letter f,waarbijdebovenstedwarsliggerkorter isdandeonderste. Endey lijkter tussengeproptomdatdeonderste regelgeen uitschieters toestaat.Sowieso isdeaanwezigheidvande letter yopvallend,omdathetbouwwerkofficieelStadionFeijenoord heet.Meteen lange ijdus.Eenhistorischmispeertjevande lettersnijder.Aleven intrigerend isdatniemandzichooitdruk heeftgemaaktomhetschoonheidsfoutje.Menvondhetwelbest. Laatmaarstaan joh. Maarhetmooiste isdemanierwaaropdestadionnaamstaat geschreven.Geenschreeuwendeblokletters,maarverfijnden zonderopsmuk.Daarmeeduidelijkenaangenaam tegelijk.Als hetnaamplaatjeaan jevoordeurdatmeteenhetgevoelvan thuiskomenoproept.Daarwaar jegeliefde indedeuropening staat tewachten. ‘stadion feyenoord’.Wanneereenstadionbord evenvertrouwdaanvoeltals jeeigenhuis,magdatworden bestempeldalseenhoogstandje.Het isdearchitectonische handtekeningondereenperfectwerkstuk. 42 43 GA JEMEENAARDEKUIP GA JEMEENAARDEKUIP door Willem Verbon. De heren Van Zandvliet, Van Beuningen en Kieboom krijgen terecht een ereplaats. Gelukkig hebben de auteurs aandacht voor het ontstaan van het stadion en de bouwers, de firma Van Eesteren. Dat in eerste instantie de architect van het Olympisch stadion, JanWils, aan het werk was gezet om een ontwerp te maken, maar dat het bestuur eigenlijk vond dat dit niet door een hoofdstede- lijk bedrijf kon worden gedaan, is op zich opmerkelijk. Vooral voor die tijd waarin beide rivalen elkaar nog niet zo erg naar het leven stonden. Het architectenbureau Brinkman en & Van der Vlugt, voortgekomen uit Van den Broek & Bakema, dat de grote reno- vatie van 1994 begeleidde, wordt geheel terecht ook genoemd. Het stadion heeft daarmee altijd met de oorspronkelijke partijen gewerkt. De kans dat u ook ergens op een van de honderden foto’s staat, is best aanne- melijk. Of dat werkelijk zo is, kunt u het best zelf onderzoeken. AUTEUR BERNE VAN LEEUWEN FOTOGRAAF PATRICK JANSSEN UITGEVER TRICHIS, GOUDSESINGEL 194 IN ROTTERDAM TE BESTELLEN VIAWWW.TRICHISBOEKEN.NL

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=