Perspectief, VASF, maart 2021

begin af aan al enthousiast. Dus hadden we binnen een korte tijd al tientallen supporters die mee hielpen. Dat zijn nu complete vriendengroepen geworden. Mensen die elkaar voorheen niet eens kenden. Die saamhorigheid is geweldig om te zien. Kun je uitleggen waar de actie uit bestaat en wat jullie ultieme doel is voor dit seizoen? De orders komen binnen via www. defeijenoorder.nl/actie vandaar worden er lijsten uitgedraaid met alle teksten en afmetingen van doeken. Dan worden de spandoeken op maat geknipt en/of genaaid. Dan worden de teksten hand- matig aan de doeken geniet. Alle hoek- jes worden voorzien van een tapeje en een gaatje voor een touwtje. Dan wordt alles opgehangen en geverfd. En daarna gaat alles naar De Kuip. Daar zijn in verband met de coronaregels vijftien supporters meerdere keren per week bezig om de doeken aan de stoeltjes te bevestigen. Het ultieme doel is uitver- kopen. We moeten nog zo'n vierduizend stoeltjes verkopen. De laatste loodjes zijn het zwaarst om over de streep te trekken. Dan is het een kwestie van een grote loods regelen en meters stof bestellen? Heel plat gezegd, ja haha. Maar de de- tails zijn bij de betrokkenen bekend. Die leverancier is zeker wel blij met jullie bestellingen in deze coronatijd? Ja, die zullen niet hebben gehuild toen wij kwamen haha. Hoeveel doeken hadden jullie de eerste wedstrijd al over de stoelen hangen? De eerste wedstrijden lagen er zo'n driehonderd spandoeken. Vooral heel veel kleintjes. Elke wedstrijd groeit het aantal vierkante meters. Mensen betalen per stoeltje, de opbrengst gaat naar FSV De Feijenoorder, en….. Van elke vijf euro gaat een euro naar de club en een euro naar De Feijenoorder. Van de overige drie euro wordt het materiaal bekostigd, maar ook het eten en drinken voor de supporters die helpen. Alles wat er dan nog overblijft proberen wij weer wat moois van te doen voor de supporters. Met hoeveel mensen zijn jullie doordeweeks aan deze megaklus bezig? En kun je ons een idee geven van hoeveel materiaal jullie gebruik maken? Er hebben in De Kuip in de afgelopen maanden bijna driehonderd suppor- ters geholpen. In de loods is de groep wat kleiner maar daar praat je ook al gauw over zo'n vijftig/zestig suppor- ters over de afgelopen maanden. Als De Kuip uitverkocht is ligt er rond de 25.000m2 aan stof in het stadion. Er gaan kilometers touw doorheen en een paar duizend spuitbussen. De megagrote doeken waren de afgelopen jaren wat minder vaak te zien, was daar een reden voor? Niet echt, soms loopt het zo. Je vertelde toen ook dat een megadoek slechts een keer wordt gebruikt. Waarom eigenlijk? En wat gebeurt er dan met het doek? Denk aan die van de Zilvervloot, die is toch herbruikbaar als Feyenoord ooit weer een Spaanse club loot? Dat is meer een dingetje uit de supporterswereld. Je zet je maximaal in voor je club en dus ga je niet hergebruiken, maar maak je nieuwe dingen. Originaliteit en niet elke keer hetzelfde. Als je tegen een nieuwe tegenstander speelt wil je ook iets nieuws om de spelers te ondersteunen. Spelers moeten er niet de kantjes vanaf lopen dus wij ook niet. Bij het kampioenschap werd het Shellgebouw bij het Hofplein bedekt met de Rotterdamse vlag, was dat ook een actie van jullie? Ja, haha. Dat was weer een gek idee van mij. Wij hadden het stadswapen doek ook opgeslagen om ooit nog iets mee te doen. Niet bij nog een wedstrijd, maar gewoon een tweede leven geven. Toen kwam het kampioensjaar en viel alles op zijn plek. En tijdens de coronatijd zagen we her en der vergelijkbare acties voor de mensen in de zorg. Waren jullie daar ook actief bij betrokken? Ja, met FRFC1908 hebben wij toen inderdaad een paar weken lang spandoeken opgehangen bij de ziekenhuizen in Rotterdam. Bij een aantal hangen ze nu binnen. PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 82

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=