Perspectief, VASF, juli 2021
PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 111 stellen om communicatie bij de clubs te verbeteren en ook met bijvoorbeeld Albeda werken wij al samen bij het organiseren van activiteiten. Door dit de juiste aandacht en focus te geven kunnen we groeien en kan iedereen baat hebben bij de multisportclub. In hoeverre zijn de kinderen op Zuid betrokken bij jullie organisatie en Rotterdam Basketball? Zijn er bijvoorbeeld voldoende basketballpleintjes op Zuid te vinden? Er zijn natuurlijk meer basketbaliniti- atieven en clubs op zuid. Bijvoorbeeld Basketbalvereniging Rotterdam-Zuid. Ook zijn meer maatschappelijke organi- saties actief op Zuid. Ik ben van mening dat het meer centraal regisseren van alle initiatieven zal leiden tot beter inzicht, beter inzicht kan er voor zor- gen, dat wij beter in staat zijn om bij te sturen en nieuwe plannen te bedenken. De infrastructuur van veldjes en bin- nenlocaties zijn daarbij zeker een item. Paul de Vos is sinds januari 2014 algemeen directeur en voor mij al MULTISPORTCLUB FEYENOORD decennia bestuurlijk het gezicht van de basketball topsport in Rotterdam. Is die rol te vergelijken met die van Mark Koevermans bij Feyenoord? Van een supporter, cq liefhebber tot algemeen directeur? En hoe is jullie taakverdeling onderling? Haha, ik denk niet dat Mark de koffie inschenkt voor de scheidsrechters. Dat doet Paul wel. Paul was volgens mij 18 toen hij voorzitter werd van het toenmalige AMVJ. Hij is meegegroeid met de club en de club is meegegroeid met Paul. Paul deed altijd alles. Vanaf 2018 heb ik een aantal zaken voor mijn rekening genomen. Doordat ik zelf als coach langs het veld heb gestaan was het logisch om technische zaken voor mijn rekening te nemen. Daarnaast heb ik commerciële zaken onder mijn hoede. Het betekent praktisch dat Paul er nog steeds alles aan doet om er voor te zorgen dat het organiseren van wed- strijden, de communicatie, financiën en alle ‘day to day’ zaken goed verlopen. Samen proberen wij daarnaast tijd te vinden om te bouwen aan onze plannen en ideeën. Zuid krijgt een grote Feyenoord- multisportvereniging. Als kinderen het tenue van hun beroemde voorbeelden kunnen dragen, zullen zij zich sneller aanmelden bij een sportvereni- ging, zo is de verwachting. Want wie wil niet sporten bij de club van zijn helden? En dus heten basketbal- ,futsal en handbalclub in het stadsdeel voortaan ook Feyenoord en spelen zij in het rood en wit, zo kondigden zij deze week aan. Barcelona en Benfica gingen Feyenoord voor met zo'n omnisportclub. Met succes. Dat is hard nodig, want volgens recent onderzoek is een op de vier kinderen op Zuid te dik. Daarmee lopen er twee keer zoveel gastjes met overgewicht rond als in de rest van Nederland. Het werd ook wel tijd dat Feyenoord zich van deze kant laat zien. Weliswaar doet de club al jaren aan maatschappelijke projecten, van wijktrainingen voor kinderen tot Jobscorer voor werkloze jongeren. Goed bedoeld, maar incidenteel en vaak ook plichtmatig omdat een betaald- voetbalorganisatie dit nu eenmaal hoort te doen. Daardoor bleef de betekenis van zo'n sportief icoon midden in de armste en ongezond- ste wijken van Nederland beperkt. Een vlag op een modderschuit. Dit nieuwe project is anders. Met het ontstaan van de omnisport- club verbindt Feyenoord zich aan mensen en verenigingen die dag in en dag uit met de jeugd in Rotterdam-Zuid bezig zijn. Al die vrijwilligers krijgen nu ook het Feyenoord-logo op de borst. Het geeft hun werk de uitstraling en status die ze nodig hebben.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=