Perspectief, VASF, september 2021

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 53 SCHEIDSRECHTER AAN HET WOORD MOTORAGENT EN SCHEIDSRECHTER EDWIN VAN DE GRAAF Edwin van de Graaf behoort al enkele jaren tot de top van ons scheidsrechterskorps. De op 16 mei 1983 in Leidschendam geboren arbiter is in de afgelopen jaren vele malen als vierde man of als leidsman in De Kuip actief geweest. Tijd dus om in deze nieuwe rubriek, waarin vorige keer Richard Martens te gast was te vragen naar zijn ervaringen en de arbiter beter te leren kennen. De mens achter de scheidrechter die per week 25 uur voor de KNVB werkt en 25 uur als motoragent voor u en mij actief is op de wegen. TEKST COR HULSBUS In 2010 maakte je je debuut in de Eerste Divisie tijdens een duel tussen Fortuna Sittard en AGOVV . We zijn nu elf jaar verder, ben je tevreden over jouw vervolgstappen? Ik mag nog steeds doen wat ik heel graag doe! Dus ja, ik ben zeker tevreden. Al blijf ik altijd ambitieus ommooiere en betere wedstrijden te mogen leiden. Op 3 mei 2014 maakte je je debuut in de Eredivisie tijdens het duel Cambuur Leeuwarden – ADO Den Haag. Hoe snel is het daarna gegaan met jouw loopbaan als arbiter? Niet enorm snel. Ik heb vooral in de Keukenkampioen divisie en af en toe in de Eredivisie gefloten. Het heeft een paar seizoenen geduurd voordat het wedstrijdpakket wat stabieler werd. Je werd in de begintijd vooral bekend door die scootmobielrijder die je aanreed tijdens TOP Oss tegen Almere City. Heb je de beste man ooit teruggezien? En wat was de impact van dat incident op jou? In de week na de wedstrijd kreeg ik een grote bos bloemen van hem thuisge- stuurd. Hij had er enorm veel spijt van. Tot op de dag van vandaag is er wel wekelijks iemand die terug komt op de situatie. Soms bij bijeenkomsten of lezingen die ik verzorg als mensen mij hebben opgezocht via google. En mijn collega’s bij de verkeerspolitie helpen mij er regelmatig aan herinneren op het moment dat er iemand in een scoot- mobiel voorbij komt. Dan hoor ik in de communicatie in mijn helm “pas op! Daar rechts een scootmobiel!”. Eigenlijk val je sinds die tijd niet op door excessen, blunders of tv- programma’s. Je beweegt je als het ware rustig en vrij onopvallend doch gedegen leidend door de voetballerij, zie je dat zelf ook zo. Als je als scheidsrechter niet opvalt dan doe je het wat mij betreft goed. Het moet vooral over het voetbal gaan en de prestaties van de spelers en de teams. Je bent al een tijdje een van de bekende namen binnen het scheidsrechterskorps. Volgens Raymond van Meenen moet je eerst in de Johan Cruijff Arena en het Philips Stadion hebben gefloten alvorens je De Kuip toebedeeld krijgt. Wist je van het bestaan van deze ongeschreven regel en klopt het, dat het moeilijker is om in Rotterdamse stadion een wedstrijd te leiden? De druk vanuit de media en het publiek die op wedstrijden van de traditionele top ligt is over het algemeen wat hoger dan een willekeurige andere wedstrijd in de Eredivisie. Dus dat is denk ik de reden waarom je meestal eerst wat meer meters moet maken voordat daar zal worden aangesteld.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=