PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 113 INTERVIEW JAN-WILLEM VERHEIJ EN DIEDERIK VAN DOMMELEN het verkiezingsprogramma van de VVD, en er ontstaat ruimte voor grote hoeveelheid woningen. Woningen in de sociale sector, ouderenhuisvesting en woningen voor de midden- en hogere inkomens, zodat er een goede balans ontstaat. Maar ook studentenhuisvesting, door de oeververbinding wordt de wijk Feijenoord ook een aantrekkelijke plek voor studenten. We weten dat er initiatieven zijn om in dit gebied een Data Analytics Center te creëren, een soort community op het gebied van data, artificial intelligence, IT en ondernemerschap, dat alles onder de vlag van de Erasmus Universiteit. Hoe mooi zou dat zijn, de Erasmus Universiteit die de overstap naar Zuid maakt. Deze hele ontwikkeling biedt enorm veel kansen. Met een overkapping van het spoorwegemplacement naast het stadion zouden de wijken met elkaar kunnen worden verbonden. In hoeverre zijn deze plannen haalbaar? Al in 2017 heeft Jan-Willem een voorstel ingediend met de titel “Verbind Feyenoord City met Zuid”. Dit voorstel vraagt om de overkapping van het rangeerterrein te onderzoeken. Dit voorstel is in de Raad aangenomen. De initiatiefnemers van Feijenoord XL, Gijs van den Boomen, Hamit Karakus en BennoWiersma hebben intussen een brede coalitie kunnen vormen met partijen als Prorail, de NS, de RET, ontwikkelaars, woningcorporaties en bouwers. Deze coalitie heeft een haalbaarheidsonderzoek laten doen, er zijn daarbij verschillende varianten van de overkluizing onderzocht. Vervolgens is het college van B&W in Rotterdam in 2021 een samenwerking aangegaan met Stichting FXL om het project naar een volgende fase te brengen. De financiële haalbaarheid van de plannen wordt onderzocht inclusief het verplaatsen van (een deel) van het rangeerterrein. En welke rol ziet er hier dan in voor een eventueel gerenoveerd voetbalstadion? Het stadion Feijenoord is een belangrijk onderdeel van dit plan, maar de betrokken partijen hebben benadrukt dat het plan onafhankelijk staat ten opzichte van de keuze voor een nieuw stadion dan wel een gerenoveerde Kuip. De grond rondom De Kuip is voor een deel in handen van vastgoedmagnaat Aat van Herk. In hoeverre is zijn bedrijf ook betrokken bij deze plannen of wordt onderwijl al rekening gehouden met een flinke uitbreiding van De Kuip als voetbalstadion? Hier weten we te weinig van om antwoord op te kunnen geven. In die plannen Feijenoord XL zal ook vast zijn nagedacht over De Kuip zoals het in de plannen voor Feyenoord City is opgenomen, dus de tweede ring afbreken en er een atletiekbaan in vestigen en woningen bouwen op de eerste ring. Hoe kijken de plannenmakers hier tegenaan, wat weet u daarvan en wat is uwmening hieromtrent? Dit was, zoals gezegd, een van de voorwaarden voor ons om in te stemmen. Welke functies er aan De Kuip worden gegeven is wat ons betreft minder van belang dan dat de belofte om de Kuip een tweede leven te geven wordt nagekomen. Alles staat of valt natuurlijk met de keuze die Feyenoord maakt voor hun toekomstige stadion. Als ze in De Kuip willen blijven, worden de zaken weer anders en blijft het gewoon een voetbalstadion. Dat hebben we ook zo in het bestemmingsplan vastgelegd. Het is niet ons, maar echt aan Feyenoord om een keuze te maken. Toenmalig wethouder Hamit Karakus heeft in 2018 al gezegd dat Feijenoord XL er zeker komt. In hoeverre wordt er daadwerkelijk gewerkt om deze plannen uit te voeren en hoe ziet het tijdpad eruit? Er wordt volop aan gewerkt om de plannen van Feijenoord XL uit te werken. De betrokkenheid van alle partners in het gebied, inclusief ProRail stemt hoopvol dat het realiteit kan worden. Tegelijk vragen sommige ingrepen, zoals overkluizing van delen van het spoor, om veel geld. Dat maakt het een uitdagende ontwikkeling. Het zal
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=