Perspectief, VASF, juni 2022

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 85 Wat staat ons de komende jaren nog meer te wachten nu Feyenoord in De Kuip blijft spelen? De omgeving van De Kuip gaat veranderen, we zullen hiermee ommoeten gaan en ons moeten aanpassen. We hebben regulier overleg met alle betrokken partijen om bij eventuele beperkingen in een vroeg stadium oplossing te creëren of anders goed te communiceren. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er van een mobiliteitsmanager er eigenlijk uit? Mobiliteit kan je niet alleen doen, mijn werk bestaat dus veel uit afstemmen met verschillende afdelingen uit mijn eigen organisatie, maar ook met onze mobiliteitspartners als SMG, RET, Rijkswaterstaat, Prorail, gemeente, etc. Concreet ziet dat er dan ongeveer zo uit: In de ochtend heb ik eerst een evaluatie van de afgelopen wedstrijdregelingen, daarna bespreek ik met de KNVB de komende interlands (waar parkeren, is het openbaar vervoer geregeld, etc.). Dit verwerk ik in een mobiliteitsplan, dat een verplicht onderdeel is van de vergunning aanvraag voor deze wedstrijden richting de gemeente. Na de lunch heb ik overleg met afdeling veiligheid en politie over de logistiek rondom de spelersbussen en bussen van uitsupporters en bespreek ik daarna de gevolgen van de werkzaamheden aan de Roseknoop voor wedstrijden en evenementen in De Kuip. In de namiddag bereid ik me voor op een overleg van de volgende de dag, samen met Ahoy en alle mobiliteitspartners stemmen we de weg- en spoorwerkzaamheden af met de wedstrijden en evenementen op Rotterdam-Zuid de komende periode. En een wedstrijddag? De werkdag start meestal vier of vijf uur voor de wedstrijd, met een laatste check op de omgeving: zijn er toch niet ergens werkzaamheden of andere verrassingen? Daarna neem ik plaats in het operationeel mobiliteitscentrum van De Kuip. Vanuit dit OMC begeleiden we, samen met alle andere mobiliteitspartners (zoals politie, gemeente, SMG, etc), de instroom van het Stadion. Als de wedstrijd ruimschoots aan de gang is, hebben wij tijd om te eten. Halverwege de tweede helft start de voorbereiding op de uitstroom. Als er geen incidenten of openbare ordeperikelen zijn, kunnen we ongeveer een uur na de wedstrijd de afzettingen aan de kant zetten en opruimen. Daarna vindt nog een kort debriefing plaats en is het einde regeling. Er wordt vaak gezegd dat de echte Feyenoordsupporters de weg naar hun stadion het best weten te vinden en de slimste trucs uithalen. Ik ken mensen die hun auto een dag voor de wedstrijd op het parkeerterrein naast De Kuip stallen, met het ov huiswaarts keren en na een wedstrijd snel in de auto stappen. Maar ook mensen die gebruik maken van oneigenlijke parkeerkaarten voor gehandicapten of mensen die in Sportdorp bij vrienden of familie parkeren. Welke anekdotes heeft u in de loop der jaren gehoord? Mensen zoeken logischerwijs de MET MEDEWERKING VAN... © PRO SHOTS / KAY INT VEEN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=