Perspectief, VASF, juni 2022

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 91 MET MEDEWERKING VAN... betreft bij het treinvervoer. Hier kunnen we echt een kwaliteitsslag maken in de voorziening op het station en bij de inzet van treinen. We zijn hierover ook in gesprek met onder andere NS en Prorail. Daarnaast is deelmobiliteit (die elektrische huurscooters) een nieuwe vorm van mobiliteit die de komende jaren nog verder zal worden doorontwikkeld. De komende periode zijn er interlands en concerten. Dan krijg je te maken met bezoekers die vaak de slimme wegen niet weten en gaan zoeken. Is er een andere aanpak voor deze groep gasten? In vergelijking met de Feyenoordfans? Ja, de aanpak is inderdaad anders. Onbekende gebruikers gaan vooraf bewust op zoek naar informatie over onder andere hun reis, dat zien we ook terug in het aantal vragen dat daarover wordt gesteld. We kunnen deze mensen dus altijd van de juiste en actuele info voorzien, dat missen we wel eens bij de meer ervaren Feyenoordsupporters. Die reizen zoals ze altijd gewend zijn, maar kunnen we bij incidenten of verstoringen moeilijker bereiken. Ik kreeg jaren geleden van de RET en Feyenoord een persbericht dat seizoenkaarthouders niet alleen gratis met tram en bus mochten reizen van en naar De Kuip maar dat dit ook voor de metro zou gaan gelden. We zijn inmiddels vele jaren verder, maar als een fan vanuit Capelle wil reizen, kan hij nog niet gratis met de metro naar De Kuip. Gaat dit wel gebeuren, zoals eerder aangekondigd? Dat zie ik op korte termijn niet gebeuren. Dan de fietsenstallingen. Veel mensen willen wel met de fiets komen, maar zijn bang deze kwijt te raken. Dat is mij in de loop der jaren ook drie keer overkomen. Is het dan niet verstandig ommeer te investeren in bewaakte stallingen? Zeker gezien het aantal mensen dat met een e-bike komt en dat aantal zal verder groeien, toch? Er zullen inderdaad steeds meer mensen met de fiets komen en daar zijn we ontzettend blij mee. Zoals al gezegd, hebben we een stalling met toezicht op P4. De fietsenstalling op P4 zit net naast de ingang vanaf Stadionweg, naast de hellingbaan. Gebruik voor beide stallingen is gratis. Fietsers met een e-bike weten deze te vinden. Afgelopen seizoen hebben we deze stalling verder geprofessionaliseerd en met vaste personen bemand. Dit heeft geholpen, per wedstrijd (en mooi weer) zien we het gebruik toenemen. Komend seizoen komt een tweede stalling onder het Coen Moulijn viaduct. Afgelopen seizoen hebben we hier al mee geëxperimenteerd. Nu pakken veel van deze mensen de auto en schuiven aan in de lange rij. Dat geeft onnodig veel uitstoot. Is dat niet een groot probleem voor de lokale overheid die zo inzet op milieuvriendelijk vervoer? Ook wij zouden het liefst zien dat mensen met de fiets naar de wedstrijden en evenementen komen. Dat is ook een van de redenen waaromwe zijn aangesloten bij de Rotterdamse fietsalliantie. Hoe reist u zelf eigenlijk naar De Kuip? Op wedstrijddagen zult u er al vroeg zijn en geen last ondervinden van files, toch? Voor mijn woon-werk verkeer zijn fiets en openbaar vervoer eigenlijk geen optie. Ik kom zelf dus altijd met de auto. Ik werk overigens wel 1 á 2 dagen in de week thuis. Op wedstrijddagen ben ik er inderdaad vroeg en heb ik geen last van files.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=