Previous Page  10-11 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10-11 / 68 Next Page
Page Background

PERSPECTIEF MAGAZINE

VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V.

10

VI IMAGES

11

PERSPECTIEF MAGAZINE

VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V.

S.V. GIO

De aandeelhouders die de trap van Vak C

op- en af lopen zullen niet in de gaten hebben dat

op enkele meters afstand een groot leslokaal elke

werkdag klaar staat om leerlingen te begeleiden

bij hun talentontwikkeling. De ruimte onder de

tribune en het nieuwe klaslokaal in het stenen

kantoorgebouwtje aan de Olympiaweg bieden

plaats aan tientallen kinderen die hier hun

talenten verder kunnen ontwikkelen. Hier gaan

sport- en leeractiviteiten hand in hand.

TEKST:

COR HULSBUS

Feyenoord is buiten een professionele voetbalclub

ook een organisatie die zich inzet op maatschap-

pelijk vlak. De verschillende maatschappelijke

projecten van Feyenoord worden vanuit de afdeling

Supporters en Maatschappelijke zaken gecoördi-

neerd. Het teamwerk en onderwijs is hier een on-

derdeel van, met S.V. GIO als een van de projecten die

dit team coördineert. S.V. GIO is in 2012 gestart door

Giovanni van Bronckhorst en zijn vrouwMarieke in

samenwerking met Feyenoord.

S.V. GIO is een naschools sport- en onderwijstraject

van twintig weken gericht op kinderen met

leerachterstanden. De kinderen worden door

verschillende scholen op Rotterdam-Zuid aangemeld

voor het programma. De deelnemende kinderen

komen een keer per week naar twee speciaal

ingerichte leslokalen in het Stadion Feijenoord. Ze

werken aan begrijpend lezen, rekenen, spelling en

aan hun persoonlijke ontwikkeling. Iedere groep

bestaat uit ongeveer vijftien leerlingen en wordt

begeleid door een vaste vakdocent. Per vier of

vijf leerlingen is er een vaste coach beschikbaar.

Met deze coach werken de kinderen aan hun

onderwijsontwikkeling en aan hun persoonlijke

ontwikkeling. Ieder kind werkt iedere les aan

persoonlijke doelen die samen met de coach worden

opgesteld. Dit kunnen onderwijsgerelateerde doelen

zijn, maar deze doelen hebben ook betrekking op de

ontwikkeling van bijvoorbeeld het zelfvertrouwen

van de kinderen. Door ook aandacht te hebben voor

de persoonlijke ontwikkeling wil S.V. GIO bijdragen

aan het verbeteren van de schoolprestaties van de

deelnemende kinderen. Ook streeft S.V. GIO ernaar

dat kinderen leren dat ze zelf invloed kunnen

hebben op hun eigen leven.

Samen met collega’s Eric van Bijlevelt, Carla

Lagendijk en Michou Maat, is docent Gaby

Hoogenboom doordeweeks dagelijks actief in de

leercentra in De Kuip. Ze geniet vooral van het

enthousiasme van de leerlingen. ,,Wanneer de

kinderen aangeven dat ze iets geleerd hebben en

vertellen dat ze S.V. GIO leuker vinden dan hun

reguliere school ervaar je dat het heel dankbaar

werk is dat we verrichten. Het enthousiasme van

de kinderen dat je bijvoorbeeld ziet tijdens een

sportparcours is onbeschrijfelijk. Tijdens het traject

volgen de kinderen verschillende sportactiviteiten.

Een hiervan is een sportparcours met verschillende

onderdelen die de kinderen twee weken achter

elkaar uitvoeren. Tijdens de tweede week is het de

bedoeling dat de kinderen hun persoonlijke records

van de voorgaande week verbeteren. De kinderen

stralen van trots wanneer het ene record na het

andere record sneuvelt en ze ervaren dat ze ergens

goed in zijn. Die ervaring kan een boost geven aan

het zelfvertrouwen van de kinderen. We hebben

leerlingen van een behoorlijk aantal scholen op

Zuid. Wanneer ze dan aangeven dat ze op school

omhoog zijn gegaan bij een bepaalde toets, ja, dan

weten we weer waar we het voor doen. Per klas

worden drie tot vier kinderen door de leerkracht

geselecteerd voor S.V. GIO. We selecteren niet op

IQmaar kijken echt welk kind baat heeft bij deze

aanpak. We helpen en begeleiden kinderen die

achterstanden hebben. Sommige kinderen zijn

TRAINER VAN BRONCKHORST

HELPT VIA STICHTING VERBORGEN

TALENTEN VERDER TE

ONTWIKKELEN IN DE KUIP