Perspectief, VASF, juni 2022

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 83 Veertien jaar namens de gemeente Rotterdam advies uitbrengen qua verkeersmanagement. U was dus als het ware al een expert op het gebied van mobiliteit in en rond Rotterdam. Wat was er in die periode al aangepast als het gaat ommobiliteit rondom De Kuip? Wat echt anders was, is de rol- en taakverdeling rondom de mobiliteit bij wedstrijden. Voorheen bepaalde de politie wat er gebeurde op het gebied van mobiliteit en waren andere partijen hierin volgend. Zoals de rolverdeling vandaag is, wordt voor het organiseren van het verkeer toch naar de organisator (wij dus) gekeken. Dat is overigens zo bij alle grote evenementen in de stad. Ik kan me nog herinneren dat deWillemsbrug na afloop van wedstrijden slechts een strook richting het centrum beschikbaar had en dat dit later is omgezet naar twee. De wisselstrook werd dan andersom ingezet, na een evenement in De Kuip. Klopt dat? Dat klopt inderdaad. Die wisselstrook is er inmiddels niet meer, maar soortgelijke maatregelen worden ook nu nog uitgevoerd bij de in- en uitstroom van De Kuip. Denk dan bijvoorbeeld aan andere instellingen van verkeerslichten of het scheiden van verkeerstromen. Wat waren uw eigen (dubbelop weliswaar) ervaringen met betrekking tot uw reizen van en naar het stadion? Ik woonde in Breda naast het station; er was voor mij destijds geen betere verbinding dan met de trein reizen. Later, nadat ik was verhuisd, kwam ik vaker met de auto en heb ik zo’n beetje alle wijken rondom De Kuip wel uitgeprobeerd, totdat ik ontdekte dat P+R Beverwaard een prima optie is, gratis parkeren en binnen 15 minuten sta je voor De Kuip. U bent vier jaar geleden in dienst getreden bij de Stadion Feijenoord N.V. Wat kreeg u mee als opdrachten? Mijn opdracht is gevormd door het Mobiliteitsplan Feyenoord City. Dit valt in drie onderdelen uiteen: input leveren in de gebiedsontwikkeling (die is veel breder dan alleen het nieuwe Stadion), uitvoeren van projecten om de mobiliteit voor bezoekers van het Stadion te verbeteren en zorgen dat de lopende operatie op orde is; zonder goede basis kan je immers niet bouwen. Daarbij ben ik ook eerste aanspreekpunt voor de omgeving over alles dat met mobiliteit en verkeer rondom De Kuip te maken heeft. Dan Feyenoord City. Op donderdag 12 mei lezen we in het AD/Rotterdams Dagblad, dat de grote kruising tussen Laan op Zuid en de Stadionweg fors duurder wordt. Het project was afgelopen zomer geraamd op 17,5 miljoen maar het dekkingstekort wordt 21 miljoen als het meevalt. Is dit niet een teken aan de wand, dat bijna alle kosten overal tegenwoordig flink uit de klauwen lopen? Voorop gesteld, dit is een project van de gemeente Rotterdam, maar met alle internationale ontwikkelingen is het zeker dat de kosten van bouwmaterialen, personeel, etc. de komende tijd onzeker blijven. Hoe dit specifiek voor het project de Roseknoop uitpakt, is een vraag die de gemeente zal moeten beantwoorden. Ik kan daar niks over zeggen. Deze zogenaamde Roseknoop is nu nog een rommelige kruising van en naar het stadion. Dat gebied gaat tussen 2023 en 2025 flink op de schop. Het kruispunt wordt heringericht en er komen bijvoorbeeld 200 bomen. En op alle vier de hoeken van die kruising komen woongebouwen. Het wordt dus nog moeilijker om De Kuip te bereiken? De ontwikkeling van de Roseknoop is een voorbeeld van hoe de gebiedsontwikkeling Feyenoord City de komende jaren gestalte gaat krijgen. De omgeving van de huidige Kuip gaat veranderen. In het verlengde hiervan wordt de infrastructuur ook aangepast. Op het bedoelde kruispunt wordt bijvoorbeeld de traminfrastructuur verbeterd en een extra halte gemaakt. Ook komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Welke bijdragen kunt u leveren aan dergelijke grootschalige plannen? Ik lever input in het ontwerpproces en verdedig daarin de belangen van het Stadion. Daarnaast probeer ik ervoor te zorgen dat bij het plannen van de uitvoering rekening wordt gehouden met wedstrijden en evenementen. Dat klinkt als een open deur, maar is niet altijd het geval. MET MEDEWERKING VAN... © PRO SHOTS /

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=