Perspectief, VASF, juni 2022

PERSPECTIEF MAGAZINE VERENIGING AANDEELHOUDERS STADION FEIJENOORD N.V. 89 MET MEDEWERKING VAN... Daarnaast hebben we een start gemaakt met de Feyenoord Supportersbus en organiseren we bij wedstrijden steeds vaker activiteiten voor supporters om onder andere de instroom te spreiden. Dit zorgt dan weer voor minder files etc. Minder zichtbaar en tastbaar, maar zeker net zo belangrijk is het opzetten van het Mobiliteitscentrum. Vanuit deze ruimte werken alle mobiliteitspartners gezamenlijk aan de totale mobiliteit. Zo kunnen we in geval van incidenten snel schakelen en hebben de bezoekers minder last van vertraging en de omgeving ervaart minder overlast. Ook minder zichtbaar maar noodzakelijk en arbeidsintensief: overleggen over evenementen en werkzaamheden, mobiliteitscentrum, korte lijnen met alle organisaties. Wat kunnen we de komende jaren verwachten aan nieuwe maatregelen? Naast het verbeteren wat we nu al doen, zullen we de komende tijd nog meer inzetten op fiets en deelscooters. Ook het parkeren op afstand kan nog beter worden ingezet bij Feyenoord-wedstrijden. Welke plannen heeft u nog op een stapel liggen die nog niet zijn afgerond? We willen heel graag vervoer over water beter inzetten rondom de wedstrijden, en dan vooral in combinatie met een grote parkeerlocatie op afstand. We zijn hierover al in gesprek met de verschillende aanbieders, maar dit zijn nog geen uitgewerkte plannen. Dat geldt ook voor een upgrade van het treinstation Rotterdam Stadion. Hiervoor lopen de gesprekken ook. De goede wil is er bij alle partijen, of dit ook gaat lukken zal de tijd uitwijzen. De trams konden voorheen niet snel achter elkaar af- en aanrijden. Is dat inmiddels verbeterd? Vanuit de overeenkomst die de RET met zowel stadion als voetbalclub heeft, worden per wedstrijd of evenement maximaal achttien extra trams ingezet bovenop de bestaande dienstregeling. Meer trams kunnen er niet rijden op het traject langs het Stadion. Een efficiencyslag kan nog worden gehaald als de trams de onlangs gerealiseerde keerlus bij het Wilhelminaplein zouden kunnen gebruiken. Worden de P en R plaatsen Kralingse Zoom en Beverwaard niet te weinig gebruikt? P+R Beverwaard wordt goed gebruikt en ook gewaardeerd door de gebruikers. Vandaar dat er ook plannen zijn om hier de parkeercapaciteit nog verder uit te breiden. Wel zien we dat de wegen die naar en van deze parkeervoorziening leiden de druk moeilijk aan kunnen. Dit wordt ook meegenomen in diezelfde plannen. P+R Kralingse Zoomwordt bij Feyenoord-wedstrijden nog niet gebruikt, vooral omdat het natransport naar De Kuip lastiger te organiseren is. Bij interlands en evenementen rijden er bussen tussen Kralingse Zoom (concerten) en het stadion toch? Kralingse Zoom hebben we (nog) niet gebruikt, wel in een ver verleden bij het EK 2000. Ahoy is wel een optie die wordt gebruikt. Als de programmering het toelaat gebruiken we inderdaad met succes die parkeercapaciteit van Ahoy. Waar liggen er nog kansen om de mobiliteit te verbeteren? De grootste kansen liggen wat mij

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=